Zoek
Sluit dit zoekvak.

Missie, visie en schoolconcept

Missie, visie en schoolconcept

Missie, visie en schoolconcept

Missie/visie

Het ontdekken en ontwikkelen van de cognitieve, creatieve en sociaal-emotionele talenten van alle kinderen, uitgaande van de mogelijkheden van elk kind. Ons doel is ieder kind zoveel mogelijk tot zijn recht te laten komen, in een schoolomgeving waarin liefde voor het kind, respect voor de ander, hoge verwachtingen van wat een kind kan en verantwoordelijkheid voor de wereld om ons heen leidend zijn. Zodat ieder kind onze school verlaat met een berg bagage en vertrouwen in zichzelf en de wereld.  

Het Kinkerbuurtschoolconcept: Kennen en gekend worden  

Hoe zorgen we voor die bagage en dat vertrouwen? Kennen en gekend worden. Dat is één van de basisbehoeftes van een kind. Gezien worden, respect hebben voor elkaar. Bij de Kindcentrum de Kinkerbuurt besteden we hier consequent zoveel aandacht aan, dat het is uitgegroeid tot de basis onder ons onderwijs, tot een concept. Vanzelfsprekend hebben we bij de ontwikkeling ervan gekeken naar verschillende onderwijsvernieuwers. Structureel kennen en gekend worden stimuleren en borgen we door planmatig relaties te smeden tussen kinderen onderling, tussen ouders onderling, tussen leerkrachten onderling en tussen alle individuen in al die groepen.

Speerpunten bij het kennen en gekend worden zijn regelmatig wisselende klas-samenstellingen, ons jaarlijkse totaaltheater waarin elk kind, gekoppeld aan een andere groep een betekenisvolle rol speelt op het podium, de keuzemiddag, de verschillende vieringen en de meerdaagse schoolreisjes vanaf groep 3. Ouderbetrokkenheid is een belangrijk onderdeel van dit concept. We nemen ouders mee in ons werk met hun kind(eren). Er is uitgebreid overleg, formeel en informeel, we gaan bij iedere leerling om de twee jaar op huisbezoek. Ook hebben ouders waar mogelijk een actieve rol op school. Tussen teamleden staat communicatie centraal. Zo beginnen we elke ochtend met een briefing, waarbij iedereen aanwezig is en input levert, we hebben studiedagen, meerdaagse teamuitjes en komen bij elkaar kijken in de groep. De betrokkenheid tussen de groepen onderling stimuleren we door onder meer Totaal Theater, samen werken op de gang, keuzemiddagen, goed luisteren naar elkaar en actieve inzet van ieders talenten. Het resultaat voor leerlingen, ouders en medewerkers: een veilige school, veel betrokkenheid en plezier in het werk en bij het leerproces.  

De drie pijlers onder het Kinkerbuurtschoolconcept 

  • Wereldoriëntatie in de vorm van projectonderwijs
    Kinderen leren het beste in verband. Daarom worden de wereldoriëntatie vakken zoals geschiedenis, aardrijkskunde en biologie aangeboden in projectvorm. Er is nog een reden. Bij projectmatig werken komen de kinderen elkaar tegen, zodat ze elkaar leren kennen en gekend worden. Kinderen worden gestimuleerd eigen leervragen te formuleren. In de onderbouw wordt door middel van het ontdekkend leren daar al de basis voor gelegd.
  • Taalvorming met eigen belevingsteksten
    Eigen belevingsteksten spelen een belangrijke rol bij de taalvorming. Zelf een verhaal schrijven, een verslag maken of een pleidooi schrijven. En in de onderbouw: een tekening maken of toneelspelen. Ook hier: kennen en gekend worden. Leren van en geïnspireerd worden door wat anderen bezighoudt. Zo is de taalvorming een tweede belangrijke pijler onder ons schoolconcept.
  • Ontdekkend leren
    Ontdekkend leren is de derde pijler onder ons schoolconcept. We kennen natuurlijk de klassikale instructie, met ondersteuning op verschillende niveaus. Maar we laten de leerlingen waar mogelijk zelf in actie komen, we laten ze zelf nadenken. Vak overstijgend en op alle niveaus. In tweetallen en groepjes, zodat ieder keer andere kinderen met elkaar werken. En elkaar, als de ontdekkingen zijn gedaan, kennen en gekend worden.

NIEUWS

Nieuwsbrief

Elke vrijdag wordt er door een fantastisch team van ouders een nieuwsbrief gemaakt. In deze nieuwsbrief staan nieuwtjes, uitjes, interviews en nog veel meer.

Agenda